Les bases del projecte de mica en mica comencen a agafar forma. Ens ha
costat força començar a palpar els primers resultats doncs l’organització del
projecte s’ha hagut d’anar definint i redefinint per ajustar-la, de la manera
més acurada possible, a les necessitats de l’escola. Tot i aquest handicap,
estem molt contentes! Ja ho diuen que la millor manera d’aprendre és trobar-se
amb dificultats i limitacions i saber ensortir-se’n! Creiem que el camí que ens
ha portat fins aquí ha fet que el projecte agafi més solidesa.
En aquest post us volem explicar una mica el camí que hem recorregut i en
quin punt ens trobem ara.
En els primers contactes amb l’escola i la direcció del centre vam entendre
que Dadani School es dedicava única i exclusivament a impartir cursos de
formació professional. Així doncs, vam creure que volien la nostra
col·laboració i ajuda per dissenyar i executar un nou curs d’agricultura.
Més tard vam saber que també imparteixen secundària i que el projecte el
volien destinar a la part pràctica de l’assignatura obligatòria d’agricultura que
donen a tots els cursos d’ESO. Malgrat canviés el grup de persones a qui anava
dirigida la formació, el projecte continuava mantenint el seu principal objectiu:
transmetre i assolir la màxima difusió possible dels coneixements, tècniques i
progressos agraris.
Coordinar els 80 alumnes de l’escola no va ser fàcil.
Tot i així, amb els últims dies de curs escolar (aquí les classes s’imparteixen de Gener a Desembre on
cada tres mesos tenen un mes de vacances) es va aconseguir netejar el terreny i
delimitar les terrasses. Malgrat es va voler organitzar els estudiants perquè, un
cop començades les vacances de Nadal, seguissin venint alguns dies per continuar
avançant amb el projecte, l’assistència va ser baixa i només es van poder
arribar a fer dues terrasses de la parcel·la A.
Imatge aèria de l'escola i la localització de les parcel·les. |
A principis de gener vam tenir una reunió amb el director de l'escola per
revisar com estava evolucionant el projecte i per traçar les noves línies de
funcionament del curs 2018. Es va revisar la feina feta fins llavors i com
s’havia gestionat. Un dels dos aspectes més importants de la trobada va ser
arribar a la conclusió que treballar amb grups tant grans no era pedagògicament
pràctic. L’altre va ser que, per assegurar una bona organització i desenvolupament
del projecte, es necessitava definir bé l’estructura del grup de treball.
Per resoldre la primera qüestió es va decidir que enlloc d’impartir les
activitats agràries a tots els cursos de secundària es crearia un Club
extraescolar. D’aquesta manera l’activitat seria voluntària i es podria
constituir un grup de treball més motivat i compromès amb el projecte. Al tenir
un grup d’estudiants més reduït, es va decidir que el projecte només es
desenvoluparia a la parcel·la A. Pel que fa a la segona qüestió, es va definir
un grup executiu format pel professor d’agricultura de l’escola, dos estudiants
i els dos enginyers de la UPC com a responsables del bon funcionament del Club.
Fins aquesta setmana passada però, no s’ha començat oficialment l’activitat
extraescolar. Aprofitant que el professor d’agricultura està implicat en el
projecte, s’han utilitzat les hores lectives d’aquesta assignatura per preparar
el terreny i facilitar l’arrencada de les tasques agràries al Club. Aquesta
ajuda ha permès que el Club ja pogués incorporar gallinassa al sòl per
adobar-lo i sembrar als planters les llavors de carbassa, pèsol, pebrot, tomata,
ceba i pastanaga.
Parcel·la del projecte. |
A dia d’avui ja tenim les primeres llavors germinades!
Les carbasses i els pèsols són les primeres llavors en treure el cap! |
Esperem que a partir d’ara el projecte agafi una major embranzida i que tot
vagi vent en popa!
Selfie grupal. |
Moltes abraçades,
Queralt i Bruna.